Sunday 28 August 2011

Pekerja Bermasalah

1 . Adalah menjadi matlamat syarikat untuk memastikan setiap pekerja Coolblog sama ada kiosk ataupun warehouse bekerja dalam suasana ceria dan happy. Ini diakui sendiri oleh Mr. Eng dalam satu meeting yang mana beliau mengatakan bahawa bajet bukanlah satu masalah besar dalam membawa pekerja bercuti sambil menghadiri kursus seperti yang dilakukan baru-baru ini. Yang penting adalah semua pekerja dapat bekerja dengan happy, ceria tanpa stress dan tekanan.

2. Akan tetapi terdapat segelintir pekerja dalam organisasi Coolblog yang bermasalah menjadi penghalang kepada matlamat itu. Ini kerana pekerja bermasalah terutama yang memiliki pangkat sering memberi tekanan dan stress kepada pekerja bawahannya disamping sikap ego dan gila kuasa yang menebal dalam dirinya.

3. Berdasarkan sumber-sumber dalaman Coolblog, di dalam warehouse department, Ali adalah pekerja paling bermasalah dalam Coolblog. Dengan sikapnya yang kaki ampu, panas baran, gemar memaki hamun dan memburuk-burukkan orang atau pekerja lain selain tidak mahu bekerjasama dengan pekerja yang tidak sebulu dengannya, telah memberi banyak tekanan dan stress kepada pekerja yang lain. Pernah juga dia memaki dan memarahi pemandu lori yang menghantar barang walhal orang itu lebih tua daripadanya hanya kerana pemandu tersebut tidak mahu pakir lori dalam kawasan kilang. Sikap sebegini telah memberi gambaran buruk kepada pihak luar terhadap Coolblog.

4. Seluruh warehouse sudah masak dengan perangai buruknya itu. Apa tidaknya, buat kerja ikut suka, lebih boss daripada boss, suka-suka keluar ikut lori dan kurang mematuhi arahan Mr. Eng dan Mrs. Pang.  Tiada siapa yang berani melawan arahannya kerana takut dikenakan tindakan. Rata-rata pekerja warehouse tidak mahu berkawan dengan Ali dan kalau ada yang layan berbual pun cuma kerana terpaksa atau sekadar untuk menyedapkan hatinya seperti Mohd Nor. Maklumlah supervisor. Hanya Halim (pemandu lori) satu-satunya balaci yang boleh layan dengan perangai Ali. Sebab itulah dia gemar keluar mengikut lori Halim menghantar stok barangan demi mengejar elaun transport walaupun menyedari posisinya adalah supervisor dan bukan kelindan.

5. Dari sumber-sumber yang boleh dipercayai juga, Mr. Eng dan Mrs. Pang sudah lama menyedari tentang hal ini dan diakui juga sudah lama bosan dengan sikap Ali. Kalau kelihatan baik pun sekadar berlakon depan-depan sahaja. Hakikatnya kedua-dua big boss itu hanya menunggu surat resign dari Ali sebagai jalan penyelesaian.


No comments:

Post a Comment